Du kan ikke klage til DSA-tilsynet, hvis du mener, at der ligger et ulovligt produkt på en onlineplatform eller onlinemarkedsplads. Det skyldes, at DSA ikke fastsætter regler om, hvornår et produkt er ulovligt.
DSA kræver, at alle hostingtjenester skal have en funktionalitet, der gør det muligt for brugerne at anmelde ulovligt indhold til tjenesten. Du kan derfor anmelde det ulovlige produkt til hostingtjenesten. Tjenesten har pligt til at behandle din anmeldelse og give dig en begrundelse, hvis hostingtjenesten ikke er enig med dig i, at indholdet er ulovligt.
Du kan ikke klage til DSA-tilsynet, hvis hostingtjenesten er uenig med dig i, at produktet er ulovligt. Tjenesten skal dog stille en klagemekanisme til rådighed, så du kan klage til tjenesten over dens beslutning.
Udover eller i stedet for at anmelde det ulovlige indhold til hostingtjenesten, kan du også klage til den myndighed, som har ansvaret for de regler, der regulerer, om indhold er ulovligt. Den pågældende myndighed kan behandle din klage og evt. beslutte, at hostingtjenesten skal fjerne det ulovlige indhold.
Eksempler på regler, der indeholder krav til produkter og reklame:
Et produkt eller en reklame, der ikke lever op til gældende regler, kan være et eksempel på ulovligt indhold.
- Fx kan et produkt være ulovligt, hvis det ikke lever op til gældende produktsikkerhedsregler. Hvis du har mistanke om, at et produkt er farligt eller ulovligt, kan du oprette en anmeldelse til Sikkerhedsstyrelsen via www.produkter.dk. Hvis kontrolmyndigheden vurderer, at produktet ikke er i overensstemmelse med reglerne, kan kontrolmyndigheden påbyde platformen at fjerne produktet.
- Fx kan indholdet af en reklame være ulovligt, hvis det ikke lever op til gældende regler i markedsføringsloven. Hvis du mener, at indholdet af en reklame er ulovligt, kan du indgive en klage til Forbrugerombudsmanden via deres hjemmeside www.forbrugerombudsmanden.dk. Forbrugerombudsmanden vurderer herefter, om det er en sag de tager op til behandling.