På sociale medier og andre digitale formidlingstjenester har du en række rettigheder, hvis du eksempelvis får fjernet opslag, møder ulovligt indhold eller skjult reklame.
Digitale formidlingstjenester opbevarer eller videreformidler digitalt indhold for dens brugere. DSA opdeler dem i tre kategorier:
Som bruger kan du klage over en digital formidlingstjeneste til DSA-tilsynet, hvis den ikke lever op til reglerne i DSA. Her kan du finde nogle eksempler på, hvad du kan klage over:
DSA-tilsynet behandler kun klager over overtrædelse af reglerne i DSA. Der kan derfor være ulovlige forhold ved en digital formidlingstjeneste, som DSA-tilsynet ikke kan behandle klager over, men som du evt. kan klage over til andre myndigheder:
Det danske DSA-tilsyn fører tilsyn med, at digitale formidlingstjenester, der har hovedforretningssted i Danmark, overholder DSA. Digitaliseringsstyrelsen er udpeget som DSA-tilsyn i Danmark.
Du kan kontakte os, hvis du fx har spørgsmål om DSA eller om tilsynets arbejde.
Forordninger er bindende og indfører rettigheder og pligter på lige fod med dansk lovgivning. DSA har derfor direkte virkning i EU’s medlemslande.
Læs forordning om digitale tjenester (DSA)
En dansk lov supplerer DSA ved at udpege Digitaliseringsstyrelsen til at føre tilsyn med og håndhæve forordningen i Danmark.