Når du har klaget over en formidlingstjeneste

Hvad sker der, når du har indsendt en klage over en formidlingstjeneste? Læs om processen for behandling af klager og prioriteringen af hvilke klager, der fører til sager.

Når du sender en klage til DSA-tilsynet, vil du få:

  1. En kvittering for, at tilsynet har modtaget din klage. Tilsynet kan prioritere i modtagne klager, så tilsynet anvender sine ressourcer mest effektivt i forhold til at opfylde formålet med DSA. Det er derfor ikke sikkert, at tilsynet prioriterer at behandle din klage.
  2. Besked om, hvorvidt tilsynet beslutter at indlede en sag på baggrund af din klage. Tilsynet vil også oplyse, hvad der generelt lægges vægt på, når tilsynet prioriterer mellem modtagne klager. Du kan altid kontakte tilsynet og få en konkret og individuel begrundelse, hvis tilsynet har afvist at behandle din klage.

DSA-tilsynet registrerer alle klager. På den måde kan tilsynet holde øje med, om der over tid modtages flere klager over den samme digitale formidlingstjeneste om den samme påståede overtrædelse. Hvis det er tilfældet, kan det tyde på, at tjenesten systematisk overtræder reglerne i DSA. Tilsynet kan derfor på et senere tidspunkt vælge at indlede en sag på baggrund af klager, som tilsynet i første omgang har valgt ikke at prioritere.

Hvis din klage fører til en sag

Hvis DSA-tilsynet beslutter at indlede en sag på baggrund af din klage, kan tilsynet kontakte dig for at få flere oplysninger. Tilsynet vil samtidig ofte tage kontakt til tjenesten med henblik på at indhente yderligere oplysninger og gennemføre en partshøring, inden tilsynet træffer en afgørelse i sagen.

DSA-tilsynets behandling af din klage kan føre til, at:

  • tilsynet vurderer, at den indklagede tjeneste ikke har overtrådt DSA, eller at der alene er tale om en bagatelagtig overtrædelse, og at DSA-tilsynet derfor ikke træffer en afgørelse over for tjenesten, eller
  • tilsynet vurderer, at den indklagede tjeneste har overtrådt DSA, og tilsynet træffer afgørelse om hvilken sanktion, der skal anvendes over for tjenesten.

Indsigt i arbejdet hos DSA-tilsynet

Som udgangspunkt er der ikke adgang til offentlig aktindsigt i sager og undersøgelser efter DSA. Det følger af § 12, stk. 1, i lov om håndhævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et indre marked for digitale tjenester. Det skyldes, at sager og undersøgelser efter DSA som udgangspunkt vil dreje sig om indretning af udbyderes formidlingstjenester, herunder tjenestens forretningsmodel, brug af algoritmer m.v.

Det følger af lovens § 13, at den, der er part i en sag, der vedrører en overtrædelse af reglerne i DSA, vil have mulighed for at få aktindsigt i oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, der er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.