Forsker med adgang til data

Artikel 40 i forordningen om digitale tjenester (DSA) giver forskere mulighed for adgang til data fra meget store online-platforme og -søgemaskiner med henblik på at undersøge systemiske risici i EU.

Ansøgninger om adgang til oplysninger 

Hvis du som forsker, der studerer systemiske risici i EU, ønsker at få adgang til data fra en meget stor onlineplatform eller meget stor onlinesøgemaskine, kan du ansøge på to måder:

DSA, art. 40 (12)

Adgang til offentligt tilgængeligt data

Forskere der opfylder de relevante kriterier, kan få adgang til offentligt tilgængeligt data fx tjenestens indholdsbibliotek eller API ved at ansøge direkte hos de meget store online platforme og -søgemaskiner (VLOPS og VLOSE). Læs mere nedenfor.

Se listen over VLOPS/VLOSE

DSA, art. 40 (4-11)

Adgang som ’kontrolunderlagt forsker’

Den ansvarlige forsker (PI) kan ansøge om adgang til oplysninger, som ikke er offentligt tilgængelige, fra de meget store online platforme og -søgemaskiner. Alle forskere i projektet, skal opfylde kriterierne fra art. 40 (8). Læs mere nedenfor.

Der kan ansøges på Data Access Portalen fra d. 20. oktober

Adgang til offentligt tilgængelige data

Før du ansøger om adgang til ikke-offentlige data, bør du overveje, om data'en er tilstrækkeligt for din specifikke forskning. 

Illustration af de to måder for en forsker, at søge om data adgang på

Adgang som 'kontrolunderlagt forsker' 

Den delegerede retsakt, der udmønter reglerne i DSA om forskeres data adgang blev vedtaget den 2. juli 2025. Retsakten træder i kraft den 20. oktober 2025, hvor der åbnes for ansøgninger. 

Ansøgninger skal sendes på engelsk via Data Access Portalen. Ansøgninger kan sendes på to måder: 

  1. Ansøgning sendes direkte til koordinatoren for digitale tjenester (DSC) i det land, hvor den platformen har hovedsædet.
  2. Ansøgning sendes via koordinatoren for digitale tjenester (DSC) i det medlemsland, hvor forskningsinstitutionen er tilknyttet, eller etableret. For et dansk universitet ville ansøgningen dermed først sendes til Digitaliseringsstyrelsen, som foretager en indledende, ikke-bindende vurdering, hvorefter ansøgningen videresendes til koordinatoren for digitale tjenester (DSC) i platformens etableringsland, som foretager den endelige vurdering.