Brug metoden til at danne jer et overblik over jeres viden og videnshuller i forhold til en konkret problemstilling – mens I kan blive siddende bag skrivebordet.
Med desk research kan I øge jeres vidensniveau om et specifikt emne og hurtigt få et overblik over, hvad I allerede ved, og hvilke områder eller aspekter, der kræver yderligere undersøgelse gennem fx kvalitative interviews, deltagerobservation og/eller spørgeskemaer.
Skab jer fx et overblik over, hvilken viden I har om et område på tværs af jeres organisation, eller gennemfør Google-søgninger for at afsøge et felt og fx få inspiration fra andre lande, andre digitale løsninger eller andre organisationer, som har arbejdet med en problemstilling lignende jeres.
Definér det centrale spørgsmål eller tema
Start med at afklare, hvad I ønsker at undersøge. Overvej, hvad I allerede ved om emnet, herunder konkrete fakta (jura, regler, statistik etc.), brugerindsigter fra rapporter eller tidligere projekter, som kan være relevante for jeres projekt.
Her kan I samle al jeres viden. Det kan fx være i Excel eller et virtuelt whiteboard. Henvis gerne til de rapporter, hjemmesider eller eksisterende projekter, I har fundet frem til, så I let kan finde det igen.
Overvej, hvilke områder I mangler information om. Tænk igennem, hvor I lettest kan få adgang til denne information (internettet, kollegaer, eksperter, via telefonopkald, andre rapporter etc.).
Led efter information, hvor I har identificeret et videnshul. Find eksisterende rapporter, spørg kollegaer med erfaring inden for området, og søg efter kilder på internettet. Overvej, om der findes lignede digitale løsninger, som den I skal udvikle.
Forsæt arbejdet i det dokument, som I allerede har oprettet. Skriv et kort resumé af den hjemmeside, rapport eller samtale, du har haft for at kunne genbesøge det senere.
Denne fase kan åbne for nye områder/emner, som I ikke vidste, var vigtige for jeres projekt. Vær særligt opmærksom på, at I får registreret disse områder, og brug evtentuelt et (digitalt) værktøj til at danne jer et visuelt overblik over områder, der tegner sig.
Find skarpe formuleringer for den viden, I nu ved, er væsentlig for jeres projekt, og opstil sammen med det de forskellige vidensområder, I har fået kendskab til samt de områder, jeres research har rejst nye spørgsmål til.
Overvej jeres næste skridt for formål, tid og ressourcer. Uanset, hvornår I afslutter jeres desk research, vil der både være ny indsigt at hente og nye spørgsmål at stille. Beslut jer for, hvornår I stopper, og hvordan I bedst kommer videre med det, der er vigtigst. Hvilke centrale ubesvarede spørgsmål kan fx besvares gennem brugerinddragelse og med hvilke metoder? Ofte er kvalitative interviews, deltagerobservation og spørgeskemaer relevante at arbejde videre med.
Her kan du downloade en redigerbar og printvenlig skabelon til metoden:
Desk research er en oplagt indledende metode i et projekt. Det, I opdager her, danner fundament for udforskning og afprøvning af idéer senere, fx gennem metoder som interviews eller deltagerobservationer, der giver direkte feedback og dybere forståelse af brugerne.
Man bliver aldrig ”færdig” med desk research. Strukturér den tid, I har, hvad enten det er en dag eller en uge. Det vigtigste er at skabe et overblik over den information, I har, og få det bedst mulige afsæt for resten af jeres projekt.
I kan også bruge desk research til at identificere relevante målgrupper, organisationer og/eller eksperter, som I gerne vil inddrage i jeres projekt. Ræk gerne ud til dem tidligt og se, om de er interesseret i at blive inddraget.
Her kan du downloade alle 14 metoder i metodebanken som printbar PDF:
Har du forslag til en ny metode, ideer eller feedback til indholdet?
Område: Skriv til os på:
E-mail: brugeroplevelser@digst.dk