Den 4. december 2024 var der møde i Netværk for digital inklusion.
Michala Høg Daimar, Digitaliseringsstyrelsen, bød velkommen – og denne gang især til den håndfuld medlemmer, der ikke havde været med før.
Hun takkede for netværkets villighed til at dele viden til brug i det politiske, strategiske og praktiske arbejde med digital inklusion fx med den nuværende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2022-2025.
Emily Duminski, Digitaliseringsministeriet, og Martin Harvej Jensen, Digitaliseringsstyrelsen, fortalte om det igangværende arbejde med den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi for perioden 2026-2029, som omfatter staten, kommuner og regioner. Her under forberedelsesfasen har Digitaliseringsministeriet holdt indledende møder med udvalgte interessenter, og input fra Netværk for digital inklusion ligeledes vil blive anvendt i det videre arbejde.
Efter oplægget var der workshops, hvor de tilstedeværende netværksmedlemmer blandt andet gav input til, hvilke fokusområder på inklusionsområdet, deltagerne ville pege på i den kommende strategi.
Elin Claesson, Digitaliseringsstyrelsen, fortalte om kommende ændringer i NemLogin bl.a. nyt design af login-siden, da den ellers vil være forældet. Hun nævnte også, at flere brugertests er på vej og inviterede netværkets medlemmer og borgergrupper til at tilmelde sig de kommende brugertests.
Hvis I vil deltage i brugertesten, skal I skrive til digitalinklusion@digst.dk inden den 10. januar 2025.
Grete Halling fra Herning Bibliotekerne fortalte om eKurser.nu, som er et online univers med mere end 200 videoguides til forskellige digitale ærinder inklusive til de større digitale løsninger, men også emner som kunstig intelligens.
eKurser.nu er en platform, som bibliotekerne har bygget op gennem flere år med henblik på at udvikle og formidle de mange minikurser og vejledninger, der findes, som kan styrke borgernes digitale kompetencer. Hun fortalte også om det nye tiltag, e-læringskurset for it-frivillige, som er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen og kommer til at ligge på eKurser.nu fra starten af det nye år.
Marika Sabroe fra Landsforeningen fra Væresteder gjorde opmærksom på deres konference om digitalt socialt arbejde, som finder sted den 9. januar 2025 i Bygningen i Vejle. Konferencen er gratis at deltage i.
Karoline Smith fra Digitaliseringsstyrelsen gennemgik highlights fra den nylige større opdatering af MitID, herunder en ny og mere brugervenlig menu i MitID appen for at imødekomme udfordringer med at finde frem til menuen og benytte dens muligheder. Hun fortalte også om en ny opdatering i december 2024, der har fokus på sikkerhed og brugervenlighed.
Derudover delte Michala og hendes kolleger Anna Ida Häggquist og Laura Juncker-Jensen en række andre korte nyheder – blandt andet:
Nicoline Gisselbæk og Sara Poulsen fortalte blandt andet om EU’s eIDAS-forordning, som ligger til grund for udrulningen af den digitale identitets-tegnebog.
Implementeringen sker i minimum 3 trin: digital identitet inklusive aldersbevis, flere beviser og brug på tværs af EU. I arbejdet er der særligt fokus på sikkerhed, privacy og brugervenlighed. På netværksmødet i 2025 vil en prototype blive fremvist.
Kamilla Winther Christoffersen fra KL berettede, at deres samarbejdspartner Analyse & Tal har foretaget en kortlægning af, hvordan MitID skaber udfordringer for borgere og kommunale medarbejdere.
Hovedindsigterne er indtil videre: 1) Der mangler løsninger til dem, der er mindre digitale, men som gerne vil være selvstændige, 2) Udfordringerne går på tværs af traditionelle målgrupper, 3) Friktion i brugen af MitID afhænger af borgerens konkrete situation. Analysen har været løsningsorienteret, og prototypen på løsningsforslaget, som lige nu er i proces, er baseret på principperne for digital inklusion.
Silke Bech og Christian Haahr Sørensen fortalte, at Røde Kors arbejder på en projektansøgning, der forhåbentlig skal rejse midler til at uddanne bestemte frivilliggrupper til at assistere borgere med digitale gøremål. Røde Kors faciliterede derefter en mini-workshop for at indhente erfaringer og viden fra netværket om digitale barrierer og digital inklusion i praksis.
Næste møde og 10-års-jubilæet for Netværk for digital inklusion afholdes hos KL den 25. marts 2025.
Hvis du er interesseret i at deltage i netværket, kan du kontakte os på:
E-mail: digitalinklusion@digst.dk
Netværk for digital inklusion blev oprettet i 2015 efter, at den digitale kommunikation med offentlige myndigheder blev obligatorisk. I dag består netværket af cirka 90 organisationer eller andre, der arbejder med borgere, der oplever udfordringer ved at være digitale.