Rigshospitalets chatbot besvarer patienters spørgsmål
Patienter med skjoldbruskkirtelkræft kan få svar på spørgsmål hele døgnet.
Chatbot, der ved, hvornår der skal et menneske ind over
Rigshospitalet og 2021.ai har udviklet en chatbot, der ud fra vejledning fra Rigshospitalet kan besvare spørgsmål fra patienter og pårørende døgnet rundt. Chatbotten kan fx svare på spørgsmål om fasteregler, almindelige bivirkninger og restriktioner efter operation.
Der er dog også typer af spørgsmål, som chatbotten er grundigt instrueret i ikke at svare på. Det er bl.a. spørgsmål til den konkrete diagnose eller til prognoser om levetid, hvor patienten henvises til at snakke med et menneske.
Rigshospitalet har gennem udviklings- og testforløbet ført logbog over erfaringer for at lave drejebog for fremtidig lignende forløb. Rigshospitalet har konkrete planer om at udbrede chatbotten til flere diagnoser.
Fra idé til løsning på en sommer
På Afdeling for Øre-Næse-Halskirurgi og Audiologi havde man i foråret 2023 drøftet, om det var muligt at løfte nogle af afdelingens organisatoriske opgaver med generativ kunstig intelligens.
Afdelingen var derfor hurtig til at sige ja, da softwarevirksomheden 2021.ai rakte ud og spurgte, om de ikke i samarbejde skulle søge finansiering til et fasttrack generativ kunstig intelligens-forløb gennem Danish Life Science.
Inden sommeren var omme, havde Rigshospitalet og 2021.ai i fællesselskab udviklet en prototype på den chatbot, der i dag stilles til rådighed for patienter med skjoldbruskkirtelkræft.