Lige adgang til det danske skattesystem er afgørende for både borgere og samfund. Med udviklingen af en digital oplevelsesplatform har Udviklings- og Forenklingsstyrelsen givet hele skatteforvaltningen de bedste forudsætninger for at skabe websites, hvor webtilgængelighed er tænkt ind fra start til slut.
Skatteministeriets websites har over 30 millioner årlige besøg, på tværs af alle befolkningsgrupper. Blandt de mange besøg er der også brugere med digitale behov. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen udvikler og drifter nye og eksisterende it-systemer for Skatteministeriet og har udviklet en digital oplevelsesplatform, som er en softwareløsning, der skal sikre grundlaget for tilgængelige websites for borgerne. Projektet går på tværs af 12 websites (herunder skat.dk) og er derfor naturligvis et stort projekt med mange involverede.
Projektets fokus har fra start været, at den digitale platform skal arbejde godt sammen med Skatteministeriets designsystem, så design og den visuelle sammenhæng på tværs af ministeriets digitale løsninger går hånd i hånd med webtilgængelighed i løsningerne.
Præmissen for at arbejde så målrettet med webtilgængelig fra start har desuden været at undgå at ”lappe” utilgængelige løsninger med analoge alternativer til borgere, som ikke kunne benytte dem. Fx analoge alternativer til ikke-tilgængelige løsninger for borgere med synshandicap. Ved at indarbejde et tilgængeligt udgangspunkt fra start sikres det, at flest muligt kan anvende dem – og manglende digitale muligheder blandt borgerne mindskes.
Vi ønsker ikke at skabe alternativer men at skabe løsninger, som er inkluderende, og som kan bruges af alle, som har et ønske om at være digitale. Giver vi ikke den mulighed, skaber vi ekskluderende løsninger.
- Line Kjær Sigaard, Chefkonsulent i Digitale Kanaler og Design
Et vigtigt aspekt i arbejdet med den digitale oplevelsesplatform har været at nå til enighed i projektgruppen om, at webtilgængelighed er nødvendigt – fra start til slut.
Vi har skabt et fælles mindset om, at tilgængelighed er en fælles indsats som alle i projektet bidrager til.
- Line Kjær Sigaard, Chefkonsulent i Digitale Kanaler og Design
En digital oplevelsesplatform er en softwareløsning, der giver mulighed for at skabe, administrere og levere personlige fleksible brugergrænseflader på tværs af forskellige digitale kanaler, såsom hjemmesider, mobilapps og sociale medier.
Lead UX’er, Ulla Ladegaard-Mortensen, som sammen med Line Kjær Sigaard har drevet projektet, har følgende råd til andre myndigheder, som vil arbejde med webtilgængelighed:
Helt konkret handler det om, at projektet har arbejdet systematisk med at sikre webtilgængelighed – nemlig via konkrete roller og ansvarsområder på tværs af medarbejderne:
At tænke tilgængelighed ind helt fra begyndelsen og som en del af alles arbejdsopgaver, betyder i første omgang, at der ikke længere er skatteydere, som ikke kan søge vejledning om fx indberetning af skat, alene fordi de møder digitale barrierer. Samtidig har det haft den positive effekt, at det ikke har været en pludselig ”opdagelse”, som har betydet ekstra kapacitet eller forsinkelse til sidst i udviklingsprocessen, når websitet er blevet tilgængelighedstestet og dermed færre tilgængelighedsfejl, som skulle rettes i sidste øjeblik. Tilgangen har givet værdi ikke kun for den borgervendte brugergrænseflade – men også internt i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Vi er på mange måder kommet uden om den semitilgængelige løsning. Det, vi har lært, virker, og det, vi tager med, er at huske at prioritere og integrere tilgængelighed tidligt i processen.
- Line Kjær Sigaard, Chefkonsulent i Digitale Kanaler og Design
En af erfaringerne fra arbejdet med den digitale platform er, at målrettet træning i tilgængelighed til hver medarbejders specifikke rolle og ansvarsområde er en vigtig prioritering. Det skyldes, at tilgængelighedsindsatsen er forskellig afhængigt af den enkeltes rolle. I fremtidige projekter vil det være særligt vigtigt at fordele roller og at uddelegere ejerskab til de relevante medarbejdere og ledelse. Skulle der opstå tilgængelighedsproblemer kan det da løses hos den ansvarlige.
Tidligere har det nogen gange været sådan, at fx en kontrastfejl er blevet løst af en udvikler – nu bliver det løst af designeren, som er eksperten på dét område.
- Line Kjær Sigaard, Chefkonsulent i Digitale Kanaler og Design
Derudover vil Line Kjær Sigaard i fremtiden fokusere på at opfriske best practice-eksempler. Mange tilgængelighedskrav er nemlig allerede en del af mange medarbejderes faglighed, herunder fx at letlæselige fonte er nemmere at læse på små skærme.
Titel: Chefkonsulent
Område: Udviklings- og Forenklingsstyrelsen - Digitale Kanaler og Design
E-mail: line.sigaard@ufst.dk
Mobil: 72 37 28 59
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: