Initiativpligt på tværs af organisationen
En vigtig læring fra Aarhus Kommune er, at hvis prøvehandlingerne skal lykkes, er organisatorisk styring og forankring afgørende. Lene Hartig Danielsen fremhæver, at det er vigtigt at forpligte organisationen i forhold til at iværksætte og følge op på prøvehandlinger.
I Aarhus Kommune har de indrettet sig, så koordineringen af prøvehandlingerne sker i regi af borgerservice, mens initiativpligten til konkrete prøvehandlinger tager afsæt i de organisatoriske enheder, som varetager forskellige målgruppers interesser.
Det betyder fx, at initiativansvaret for prøvehandlinger for udsatte borgere, er placeret i Magistratsafdelingen for Sociale forhold og Beskæftigelse. Det er et fast punkt på dagsordenen på netværksmøder, at repræsentanter fra en anden enhed skal gøre status på deres indsats for digital inklusion. Det har vist sig at være en effektiv måde til at fastholde ansvaret og fremdriften.
Digital inklusion er i høj grad tværfagligt og derfor handler det om at skabe en følelse af fælles ansvar på tværs af organisationen. Erfaringen er, at det virker forpligtende, at skulle redegøre for, hvilke indsatser, der er gjort for målgruppen.
– Lene Hartig Danielsen, Chef for borgerservice
Fremtiden for Aarhus Kommune
I Aarhus Kommune er de langt med arbejdet med digital inklusion. Det betyder dog ikke, at de stiller sig tilfreds. Øverst på listen er et ønske om, at kortlægge de økonomiske gevinster ved at arbejde med digital inklusion.
"Det kan ikke betale sig at lade være, men den helt store businesscase mangler vi stadig," fortæller Lene Hartig Danielsen. Selvom økonomi er et legitimt hensyn i prioritering af en indsats, mener Lene dog også, at der er mere end økonomi på spil. "Oplever borgere sig fremmedgjorte eller utrygge i mødet med det digitale Danmark, kan det give skår i tilliden til den offentlige sektor – en tillid, som er afgørende for et velfungerende samfund," afslutter Lene Hartig Danielsen.