Digital Fuldmagt
Borgere har ret til at lade sig repræsentere af andre i en sag hos en offentlig myndighed. Fx en pårørende kan være til stor hjælp, når en borger har behov for hjælp til at varetage sine interesser. Den fællesoffentlige løsning Digital Fuldmagt tilbyder en intuitiv og genkendelig løsning til at understøtte partsrepræsentation digitalt.
Med en fuldmagt giver en borger tredjepart fuldmagt til at træde i borgerens sted og dermed overtage borgerens beføjelser i forhold til en myndighed.
Borgernes ret til partsrepræsentation i det offentlige gælder naturligvis også i sager, hvor kommunikationen mellem myndigheden og borgeren er digital, fx i en digital selvbetjeningsløsning.
Den fællesoffentlige digitale fuldmagtsløsning 'Digital Fuldmagt' er udviklet for at gøre det nemmere for myndigheder at tilbyde borgere en ensartet løsning til at give og modtage hjælp til digital selvbetjening.
Med en digital fuldmagt kan en støtteperson handle på en andens vegne, veldefineret, lovmedholdeligt og sikkert. Ofte omfatter fuldmagten et eksisterende tillidsforhold, der formaliseres og dermed skaber ekstra tryghed for begge parter.
Digitale støttepersoner, som fx pårørende, spiller en stor rolle i mange menneskers muligheder for at være digitale i kontakten med det offentlige. Men støttepersoner har ikke nødvendigvis selv et stærkt udgangspunkt for at hjælpe digitalt, og det kan være svært at navigere i forskellige muligheder for partsrepræsentation. Med Digital Fuldmagt-løsningen er mulighederne genkendelige og intuitivt anvendelige på tværs, og det er lettere for både den, der hjælper, og den, der får hjælp, at bevare overblikket.