Borgere har ret til at lade sig repræsentere af andre i en sag hos en offentlig myndighed. Fx en pårørende kan være til stor hjælp, når en borger har behov for hjælp til at varetage sine interesser. Den fællesoffentlige løsning Digital Fuldmagt tilbyder en intuitiv og genkendelig løsning til at understøtte partsrepræsentation digitalt.
Med en fuldmagt giver en borger tredjepart fuldmagt til at træde i borgerens sted og dermed overtage borgerens beføjelser i forhold til en myndighed.
Borgernes ret til partsrepræsentation i det offentlige gælder naturligvis også i sager, hvor kommunikationen mellem myndigheden og borgeren er digital, fx i en digital selvbetjeningsløsning.
Den fællesoffentlige digitale fuldmagtsløsning 'Digital Fuldmagt' er udviklet for at gøre det nemmere for myndigheder at tilbyde borgere en ensartet løsning til at give og modtage hjælp til digital selvbetjening.
Med en digital fuldmagt kan en støtteperson handle på en andens vegne, veldefineret, lovmedholdeligt og sikkert. Ofte omfatter fuldmagten et eksisterende tillidsforhold, der formaliseres og dermed skaber ekstra tryghed for begge parter.
Digitale støttepersoner, som fx pårørende, spiller en stor rolle i mange menneskers muligheder for at være digitale i kontakten med det offentlige. Men støttepersoner har ikke nødvendigvis selv et stærkt udgangspunkt for at hjælpe digitalt, og det kan være svært at navigere i forskellige muligheder for partsrepræsentation. Med Digital Fuldmagt-løsningen er mulighederne genkendelige og intuitivt anvendelige på tværs, og det er lettere for både den, der hjælper, og den, der får hjælp, at bevare overblikket.
Hvis I ønsker at tilkoble en selvbetjeningsløsning til Digital Fuldmagt, kan I finde en guide til den tekniske tilslutning her:
Guide til at tilkoble selvbetjeninger til Digital Fuldmagt
I guiden kan Ilæse mere om, hvordan man som tjenesteudbyder eller it-leverandør kan integrere en borgerrettet tjeneste til Digital Fuldmagt.
Guiden beskriver de relevante aktiviteter samt de snitflader, som anvendes i integrationen.
Område: Digitaliseringsstyrelsen - Kontor for MitID Erhverv og digitale serviceområder
E-mail: digitalfuldmagt@digst.dk
Digital Fuldmagt er et tilbud til myndighederne om at åbne deres selvbetjeningsløsninger for partsrepræsentation. Digitaliseringsstyrelsen leverer den teknologiske infrastruktur, mens fuldmagternes konkrete indhold og rækkevidde defineres af den enkelte myndighed. Det er også hver enkelt myndighed, der skriver teksten om, hvad fuldmagten giver adgang til.
Digital Fuldmagt er i løbende udvikling og vil over de næste år inkludere stadigt flere fuldmagtsvariationer.
Folketingets Ombudsmand har flere gange udtalt, at digitale selvbetjeningsløsninger skal understøtte muligheden for partsrepræsentation, som er en grundlæggende rettighed.
Læs mere om partsrettigheder og offentlige it-systemer på ombudsmanden.dk
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: