Mange myndigheder har sprog- og skriveguides til forskellige formål. Uanset formål er det vigtigt at kommunikere modtagerorienteret og letforståeligt for alle.
På siden her finder du eksempler på sprog- og skriveguides fra Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner, som hver især har til formål at vejlede i, hvordan man skriver struktureret og letforståeligt i kommunikationen med borgere.
Digitaliseringsstyrelsens skriveguide, som er udviklet af og til borger dk, er udviklet for at skabe en enslydende kommunikation på tværs af myndigheder og organisationer til gavn for borgere og virksomheder. Fra et borgerperspektiv er det en fordel, når myndigheder anvender det samme sprog og begreber, da det minimerer risikoen for misforståelser.
KL har udviklet en skriveguide med anbefalinger til god kommunikation, når kommunerne kommunikerer til borgere via brev. Det er en konkret guide til, hvordan den traditionelle rudekuvert omskrives til den digitale læsers hjerne – med særligt blik for, at langt de fleste borgere i dag læser breve fra det offentlige på deres mobiltelefon.
Danske Regioner har samlet en sprogguide til Læge- og Patienthåndbogen med en række sproglige råd, som blandt andet lægefagligt personale skal være opmærksomme på, når de redigerer artikler til Læge- og Patienthåndbogen på sundhed.dk. Det indebærer blandt andet råd om at forklare fagord og om, hvordan sætninger kan bygges logisk op.
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: