Det er afgørende, at borgere, der ikke har mulighed for at være digitale, fortsat har adgang til det offentlige på en værdig måde. Der vil altid være nogle, som ikke kan benytte digitale løsninger – de skal ikke stilles ringere end andre eller gøres ufrivilligt afhængige af andres hjælp.
Men hvordan sikrer man tilstrækkelige alternativer til det digitale, når administrationen og brugerrejsen er digitaliseret? Og hvilken alternativ service kan og bør man tilbyde, hvis en service netop er gjort mulig af digitale værktøjer? Det kan være vanskelige spørgsmål, som ikke desto mindre er vigtige at tage stilling til.
Vi bør som offentlig sektor sørge for, at der findes anvendelige alternativer til de digitale løsninger – og at de borgere, der har behov for et alternativ, ved, hvor de kan finde det.
Nye teknologier giver nye muligheder. Det gode alternativ er ikke nødvendigvis analogt. Fx kan kunstig intelligens muliggøre nye former for medbetjening eller understøtte borgere i deres informationssøgning og selvbetjening.
Tydelige og anvendelige alternativer kan give dem, der ikke kan bruge digitale løsninger, bedre mulighed for at være selvhjulpne og være med til at sikre et trygt møde med det offentlige.
Til hvert af de seks principper for digital inklusion er der en række nøglespørgsmål – dem kan I bruge til at låse principperne op.
Brug nøglespørgsmålene i jeres projektgruppe til at sætte gang i refleksioner og overvejelser om digital inklusion.
Dialogmateriale klæder myndigheder på til at hjælpe med det digitale
En tværkommunal talerobot fremmer digital inklusion i Borgerservice.
Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en metodebank til rådighed for myndigheder, der ønsker at arbejde med gode brugeroplevelser i digitale løsninger. Metodebanken er en praksisnær introduktion og guide til anvendelsen af 14 metoder og værktøjer, der tilsammen skal gøre det lettere at arbejde med brugerinddragelse.
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: