Stil anvendelige alternativer til rådighed

Når borgere ikke har mulighed for at være digitale, skal der være alternativer til rådighed.

Det er afgørende, at borgere, der ikke har mulighed for at være digitale, fortsat har adgang til det offentlige på en værdig måde. Der vil altid være nogle, som ikke kan benytte digitale løsninger – de skal ikke stilles ringere end andre eller gøres ufrivilligt afhængige af andres hjælp.

Men hvordan sikrer man tilstrækkelige alternativer til det digitale, når administrationen og brugerrejsen er digitaliseret? Og hvilken alternativ service kan og bør man tilbyde, hvis en service netop er gjort mulig af digitale værktøjer? Det kan være vanskelige spørgsmål, som ikke desto mindre er vigtige at tage stilling til.

Vi bør som offentlig sektor sørge for, at der findes anvendelige alternativer til de digitale løsninger – og at de borgere, der har behov for et alternativ, ved, hvor de kan finde det.

Nye teknologier giver nye muligheder. Det gode alternativ er ikke nødvendigvis analogt. Fx kan kunstig intelligens muliggøre nye former for medbetjening eller understøtte borgere i deres informationssøgning og selvbetjening.

Tydelige og anvendelige alternativer kan give dem, der ikke kan bruge digitale løsninger, bedre mulighed for at være selvhjulpne og være med til at sikre et trygt møde med det offentlige.

Omsæt princippet til praksis

Nøglespørgsmål

Til hvert af de seks principper for digital inklusion er der en række nøglespørgsmål – dem kan I bruge til at låse principperne op.

Brug nøglespørgsmålene i jeres projektgruppe til at sætte gang i refleksioner og overvejelser om digital inklusion.

Hent nøglespørgsmål til princippet her (PDF)

Værktøjer

Hjælp til digitalt udfordrede

Dialogmateriale klæder myndigheder på til at hjælpe med det digitale

Læs mere om Hjælp til de digitalt udfordrede

    ""

Case fra Roskilde Kommune

Telefonbotten Kiri

En tværkommunal talerobot fremmer digital inklusion i Borgerservice.

Case fra Roskilde Kommune

Guide til gode brugeroplevelser

Undersøg brugernes behov og lad indsigterne indgå i projektudvikling. Jo tidligere du kender til udfordringer, jo nemmere og billigere er de at løse. 

Få konkrete værktøjer til brugerinddragelse, trin for trin vejledning, adgang til Det fælles designsystem og meget mere.

Læs mere om Guide til gode brugeroplevelser