Fremtiden for Kommune Kiri
Kiri er fra begyndelsen udviklet med henblik på et tværkommunalt samarbejde. Udviklingen af en talerobot til telefonkanalen er økonomisk omkostningstung, og for at indfri forhåbningerne om frigørelse af ressourcer fuldkomment, håber Klaus Bjørn Larsen, at fremtiden byder på et større tværkommunalt samarbejde.
Opgaverne, som borgerservice varetager i landets kommuner, er i høj grad ens og følger de samme love og regler. Det giver mulighed for at samle og automatisere besvarelsen af de henvendelser, som borgerservice oplever hyppigt, og hvor svarene er enslydende på tværs af kommunerne.
Den gode business case er genbrugeligheden af løsningerne og det tværkommunale samarbejde. Det giver ingen mening, at vi hver især skal udvikle og betale for en løsning, der løser de samme udfordringer."
– Klaus Bjørn Larsen, Projektleder i Roskilde Kommune
Kiris udvikling er afhængig af viden og data. Det betyder, at jo flere kommuner, der anvender Kiri, desto bedre bliver hun. Det vil ikke kun være ressourcebesparende for den enkelte kommune, men også samlet set gavne Kiris udvikling – og dermed ultimativt den service borgerne tilbydes.