Mange, der er udfordrede af det digitale, finder hjælp hos støttepersoner som familie, en it-frivillig eller en medarbejder på fx et botilbud. Det er godt, fordi de dermed får adgang til fordele ved den digitale service.
Men hjælpesituationen kan være sårbar og grænseoverskridende. Der kan fx være situationer, hvor borgeren udleverer sine kodeord, eller hvor man som hjælper får adgang til private oplysninger, der er unødvendige for de givne formål.
Derfor er det vigtigt, at vi som myndigheder tager ansvar for at skabe klare rammer for hjælpen. Det indebærer især gode muligheder for digital partsrepræsentation, hvormed en hjælper kan varetage borgerens interesser.
Det kræver, at brugsscenarier tænkes grundigt igennem for den, der har brug for hjælp og for hjælperen. Med gode hjælpemuligheder kan flere nå i mål med deres gøremål digitalt, på en tryg og sikker måde.
Til hvert af de seks principper for digital inklusion er der en række nøglespørgsmål – dem kan I bruge til at låse principperne op.
Brug nøglespørgsmålene i jeres projektgruppe til at sætte gang i refleksioner og overvejelser om digital inklusion.
Gå på opdagelse og få yderligere inspiration og forståelse for, hvordan princippet kan realiseres.
Borgere har ret til at lade sig repræsentere af andre i en sag hos en offentlig myndighed. Fx en pårørende kan være til stor hjælp, når en borger har behov for hjælp til at varetage sine interesser. Den fællesoffentlige løsning Digital Fuldmagt tilbyder en intuitiv og genkendelig løsning til at understøtte partsrepræsentation digitalt.
Psykiatriguiden er et digitalt opslagsværk med information om muligheder, behandling og rettigheder mv. til patienter og pårørende i Region Hovedstadens Psykiatri.
Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en metodebank til rådighed for myndigheder, der ønsker at arbejde med gode brugeroplevelser i digitale løsninger. Metodebanken er en praksisnær introduktion og guide til anvendelsen af 14 metoder og værktøjer, der tilsammen skal gøre det lettere at arbejde med brugerinddragelse.
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: