UMO er en svensk hjemmeside rettet mod borgere mellem 13 og 25 år, der i udpræget grad kommunikerer målrettet til unge. Siden behandler emner, som generelt fylder i de unges hverdag, og der er gjort meget ud af at kommunikere på måder, der aktiverer de unge.
Siden prioriterer en nær interaktion med målgruppen, og de unge har mulighed for at dele egne personlige fortællinger eller svare andre brugere på deres spørgsmål. Med UMO-pod kan de også høre andre unge fortælle om deres erfaringer eller oplevelser.
På websitet er der gjort meget ud af at henvise de unge til hvor, de kan få forskellige former for hjælp i den specifikke situation, de står i. Fx kan de under fanerne 'At have det dårligt' eller 'At få hjælp' hente information om, hvor de kan søge hjælp, og specifikt hvilket telefonnummer de skal ringe på, hvis de fx har stress, gør selvskade eller er i sorg.
Og hvis fx en forælder kommer ind ad døren, mens man er i gang med at læse om et sårbart eller tabuiseret emne, kan man ved hjælp af en 'panik-knap' hurtigt blive ført til google.se.
Dele af UMO’s indhold kan også findes på hjemmesiden Youmo, hvor samme informationer kommunikeres på både arabisk, dari, engelsk, somalisk, svensk og tigrinja.
Alle Sveriges regioner deltager og betaler for UMO, og konceptet kan også findes på både TikTok, Youtube, Instagram og Facebook, som mange af de unge bruger i forvejen.
Bliv mere inspireret på UMO’s egen hjemmeside