Lovgivning
I Danmark har det været obligatorisk at modtage Digital Post for virksomheder siden 2013 og for borgere siden 2014.
Det følger af lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021 om Digital Post fra offentlige afsendere, at offentlige myndigheder har ret til at sende meddelelser og dokumenter digitalt til borgere og virksomheder, der er tilsluttet Digital Post-løsningen.
Som udgangspunkt er alle borgere over 15 år, som har bopæl eller fast ophold i Danmark, forpligtede til at modtage Digital Post. Virksomheder med et CVR-nummer er ligeledes forpligtede til at blive tilsluttet. Dog kan en borger (eller virksomhed) blive fritaget fra Digital Post og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder og institutioner som almindelig papirpost. Som borger anmoder man om fritagelse ved personligt fremmøde i borgerservice.
Meddelelser, der er sendt digitalt har samme retsvirkning, som post der er sendes fysisk og gælder fra det øjeblik, hvor meddelelsen er tilgængelig for borgeren i en platform til Digital Post, fx borger.dk, virk.dk, Digital Post appen, e-Boks og mit.dk.
Læs lov om Digital Post fra offentlige afsendere på retsinformation.dk
Læs om baggrunden for Digital Post