Kontor for AI, analyse og inklusion

Kontor for AI, analyse og inklusion udvikler politiske initiativer inden for digitalisering baseret på statistiske og kvalitative analyser og i tæt samarbejde med både offentlige og private aktører. Kontoret arbejder desuden med sprogteknologi, og AI samt varetager indsatsen for inklusion og digital erhvervsudvikling.

Kontor for AI, analyse og inklusion understøtter digitaliseringen i det offentlige for at gøre det nemmere at være borger og sikrer en mere effektiv offentlig sektor samt fremmer erhvervslivets digitale udvikling for at skabe økonomisk vækst og beskæftigelse. Digitalisering og anvendelse af nye teknologier skal samtidig bidrage til at afhjælpe nogle af de store samfundsudfordringer såsom mangel på arbejdskraft og klimaforandringer.

Sprogteknologi og AI

Kontoret arbejder med udvikling og deling af sprogdata, -modeller og -værktøjer, som kan understøtte grundlaget for at få flere kunstig intelligensløsninger af høj kvalitet, der understøtter dansk kultur, værdier og sprog. Kontoret har ansvaret for Digitaliseringsstyrelsens interne anvendelse af kunstig intelligens. Dette omfatter blandt andet udviklingen af interne AI-assistenter, som fx Børge, der hjælper redaktører på borger.dk. Kontoret afvikler også interne AI-kurser for at styrke medarbejdernes kompetencer

Læs guides til brug af kunstig intelligens

Digital inklusion

Fundamentet for digitaliseringen af det offentlige Danmark er, at den offentlige service skal være tilgængelig for alle. Men for nogle kan det være komplekst at navigere og begå sig i det digitale samfund – fx på grund af funktionsnedsættelse, manglende digitale kompetencer eller manglende kendskab til og overblik over de mange forskellige myndigheder. Eller fordi de digitale løsninger ganske enkelt ikke er brugervenlige nok. Som en del af dets vejledning til offentlige myndigheder er kontoret ansvarlig for de fællesoffentlige principper for digital inklusion. Principperne er udarbejdet i samarbejde med KL og Danske Regioner og er vejledende for myndighederne i deres arbejde med borgerrettet digitalisering.

Læs mere om principper for digital inklusion

Kontoret driver også to netværk for digital inklusion. Det ene netværk er målrettet organisationer, som repræsenterer borgere, der er udfordrede af digitaliseringen. Det andet netværk er målrettet myndigheder.

Læs mere om de to inklusionsnetværk

Virksomheders digitale udvikling

Digitalisering er med til at løfte virksomheders produktivitet og konkurrenceevne. Digitale investeringer kan dog være et stort skridt – særligt for små og mellemstore virksomheder (SMV’er).

Kontoret er ansvarligt for at drive det nationale program SMV:Digital, der hjælper SMV’er med den digitale omstilling for at skabe vækst og arbejdspladser Virksomheder kan søge om tilskud til privat rådgivning til at afklare potentialerne ved digitalisering eller tilskud til at låne og afprøve en robot.

Digitaliseringsstyrelsen er ansvarlig for dele af SMV:Digital til og med 2026. Mellem 2018-2025 har programmet givet støtte til mere end 7.000 digitale projekter.

Læs mere om SMV:Digital

Analyser af det digitale samfund

For at sikre at politiske og strategiske initiativer bygger på et solidt vidensgrundlag udarbejder kontoret løbende analyser fx om borgernes tillid til offentlige digitale løsninger, brug af videomøder i det offentlige, grønne datacentre og anvendelse af kunstig intelligens og ny teknologi i den offentlige sektor.

Ligeledes leverer kontoret analyser og kvalitative indsigter i virksomheders digitale omstilling samt veje til byrdelettelser ved indberetninger til det offentlige. Indsigterne bruges både til at optimere brugerrejsen gennem fx SMV:Digital, men også som afsæt til udvikling af nye initiativer og strategier.

Tilliden til den digitale offentlige sektor er afgørende, hvis digitalisering og ny teknologi som fx AI skal spille en større rolle i den offentlige sektor. Derfor undersøger kontoret løbende borgernes og virksomhedernes tillid til og tilfredshed med den digitale offentlige sektor. Der er særligt fokus på oplevelsen af Digitaliseringsstyrelsens store digitale løsninger som fx Digital Post til borgere og virksomheder samt MitID og MitID Erhverv.

Læs mere om tilliden til den digitale offentlige sektor

Digitaliseringspolitik

Kontoret udvikler og koordinerer nye politiske tiltag målrettet både borgere, virksomheder og det offentlige og er i forlængelse heraf involveret i strategiarbejde om digitaliseringen af Danmark.

Ofte går gode offentlige digitale løsninger på tværs af det statslige, kommunale og regionale. Derfor er det en integreret del af kontorets dagligdag at samarbejde med andre ministerier, KL og Danske Regioner. Det sker fx i forlængelse af aftaler, der bliver indgået i de årlige økonomiforhandlinger mellem regeringen, KL og Danske Regioner. Kontoret sekretariatsbetjener også partsforummet, hvor medlemmer af topledelsen hos staten, KL og Danske Regioner løbende drøfter arbejdet med fællesoffentlig digitalisering og følger op på fællesoffentlige strategier og aftaler.

Samtidig er kontoret løbende i dialog med erhvervsorganisationer og andre interessenter på erhvervsområdet omkring erhvervslivets digitale udvikling.