Kontor for borger.dk

Kontor for borger.dk sikrer løbende videreudvikling, vedligeholdelse og drift af borger.dk-portalen.

Borger.dk – én samlet indgang til det offentlige

Borger.dk vejleder og hjælper borgerne med at få løst deres ærinder med det offentlige digitalt. Kontor for borger.dk arbejder for, at borger.dk hele tiden bidrager til at skabe en tryg, brugervenlig og overskuelig offentlig sektor. Alt sammen formidlet i et klart og letforståeligt sprog.

Besøg borger.dk

Lifeindenmark.dk

Borger.dk har et engelsksproget subsite, lifeindenmark.dk, hvis primære målgruppe er internationale borgere. Lifeindenmark.dk er en af Danmarks Single Digital Gateways (en EU-forordning), og derfor er det blandt andet muligt for EU-borgere at logge på danske selvbetjeninger med et udenlandsk eID.

Besøg lifeindenmark.dk

Mit Overblik – samler og viser data om den enkelte borger

Mit Overblik på borger.dk samler og viser de væsentligste oplysninger om den enkelte borger – på tværs af hele den offentlige sektor. I praksis giver Mit Overblik borgerne adgang til et samlet overblik over de væsentligste oplysninger, som det offentlige har om borgeren selv bl.a. sager, ydelser, betalinger m.m. Det er således en privat og personlig adgang til borgerens egne oplysninger.

Kontoret står for den bagvedliggende infrastruktur, som sikrer sammenstilingen af data fra myndigheder (Orkestreringskomponenten) og udvikling af brugergrænsefladen til visning af data.

Læs mere om Mit Overblik

Brugerinvolvering – altid

Kontoret arbejder kontinuerligt for at optimere borger.dk, herunder Mit Overblik med udgangspunkt i borgernes behov. Borgerne skal opleve borger.dk og Mit Overblik som tidsløse og troværdige i deres grafiske design, og frem for alt overskuelige og lette at navigere i. Kontoret involverer derfor altid brugerne i udviklingen af borger.dk og Mit Overblik og brugertester, inden nye funktioner implementeres.

Samarbejder på tværs af det offentlige

Kontoret er ansvarlig for den overordnede kvalitet af indholdet på borger.dk. De offentlige myndigheder er dog hver især ansvarlige for deres egne tekster, data og selvbetjeninger på borger.dk. Kontoret har formaliserede aftaler med de offentlige myndigheder og arbejder tæt sammen med de offentlige myndigheder for at sikre, at alt indhold er opdateret og korrekt.

Forskellige kompetencer og fagligheder

De mange forskellige typer af opgaver, kontoret løfter, kræver forskellige kompetencer og fagligheder. Derfor er der i kontoret både kommunikationskonsulenter, UX’ere, projektledere, tekniske specialister, forvaltere af drift og product owners.

Se tal og statistik om borger.dk