Hent rapport: "Brugerrejsen starte uddannelse"
December 2021
Resumé
Denne rapport indeholder en gennemgang af formål, proces og leverancer for brugerrejsen ”Starte uddannelse”.
Formålet med projektet har været at give kommende studerende et bedre overblik og større sammenhæng i brugerrejsen, når deres ærinder går på tværs af offentlige myndigheder og selvbetjeningsløsninger.
Brugerrejsen ”Starte uddannelse” omhandler kommende studerende i Danmark, der søger ind på en universitetsbachelor, en erhvervsakademiuddannelse eller en professionsbachelor. Tidsmæssigt fokuserer projektet på forberedelsestiden fra borgerne skal vælge videregående uddannelse til den dag, de skal starte på uddannelsen.
Analysen af brugerrejsen er blevet til på baggrund af borger- og ekspertinterviews. Relevante myndigheder har indgået i arbejdet.
Analysen har vist, at brugerrejsen typisk indeholder 5 faser:
- Studievalg
- Ansøgning
- Ventetid
- Svar på optag
- Forberedelse til studiestart
Interviews med borgere om, hvad der har været udfordrende i brugerrejsen, har vist:
- Det opleves som stort og afgørende for fremtiden at skulle vælge og søge ind på en videregående uddannelse.
- Venner og andre studerende er de primære sparringspartnere, snarere end vejledere og forældre.
- Det er svært at få overblik over vejledningsmuligheder og ansøgnings-processen, hvis man er ude af uddannelsessystemet (ved fx sabbatår).
- At søge ind via kvote 2 er omstændeligt, og reglerne er svære at forstå.
Projektets hovedleverance er en guide på borger.dk, som kan findes her: www.borger.dk/videregåendeuddannelse
Guiden er blevet brugertestet med 8 borgere i målgruppen og er tilrettet derefter.