Sådan arbejder vi

Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en model, der styrker myndighedernes samarbejde om at skabe sammenhængende brugerrejser for borgerne.

Arbejdet med at skabe mere sammenhængende brugerrejser beror på velafprøvede metoder inden for servicedesign.

Servicedesign tager udgangspunkt i borgerens oplevelser. Ved hjælp af interviews og brugertests kan vi sætte fingeren på de punkter, hvor borgeren ikke kan finde vej. Med fortællinger om borgerens oplevelser og problemer bliver nødvendigheden af at samarbejde på tværs og træffe fælles beslutninger tydelig.

I modellen kombinerer vi servicedesign med det fællesoffentlige samarbejde.

Billede af model for arbejdet med brugerrejser

 

Model for arbejdet med brugerrejser

I modellen kombinerer vi servicedesign med det fællesoffentlige samarbejde.  

Arbejdet har først værdi, når borgerne bruger guiden

Når en guide er lanceret, skal vi sikre, at flest mulige borgere i målgruppen gør brug af guiden.

Det gør vi ved at kommunikere til supportmedarbejdere i kommuner, regioner og statslige myndigheder. Vi aktiverer også relevante interesseorganisationer, der har kendskab og kontakt til målgrupperne for i de udvalgte livssituationer.

For at sikre den størst mulige tilfredshed - og understøtte det videre arbejde med at videreudvikle guiden - indsamler og analyserer vi brugerfeedback. Det gør vi gennem data om brugernes adfærd.

Samarbejdet fortsætter

Efter lancering af en brugerrejse mødes projektgruppen hvert halve år for at tale om optimeringsmuligheder for guiden på baggrund af de indsamlede brugerdata.

Vi gør også status på idéerne fra idékataloget. Nogle idéer skal vi følge op på, mens andre er klar til igangsættelse. Der kan også være behov for helt nye tiltag som følge af fx ressortomlægninger eller ændringer i lovgivning.

Governance for arbejdet med fællesoffentlige brugerrejser

Det er aftalt i digitaliseringspagten fra 2019, at arbejdet skal være ”tilpasset en agil, samskabende og afprøvende arbejdsform, som understøttes af en projektenhed i Digitaliseringsstyrelsen.”

Governance er derfor tilrettelagt således: