Dataetik i virksomheder

Dataetik handler om forholdet mellem teknologi og borgernes grundlæggende rettigheder, retssikkerhed og grundlæggende samfundsmæssige værdier, som den teknologiske udvikling giver anledning til at overveje.

Dataetik skaber tillid

Anvendelse af data er i dag en integreret del af mange virksomheders forretning. Dataetik er et redskab for virksomheder til at vise kunder og samarbejdspartnere, at de kan have tillid til dataanvendelsen. 

Dataetik handler om at stille spørgsmål som fx:

  • Er kunderne klar over dataanvendelsen og finder de den rimelig?
  • Bruger vi flere data end nødvendigt?
  • Hvornår vælger vi at slette data og hvilke hensyn tager vi?

Virksomheder kan vælge at lave en dataetisk politik, som anvendes generelt, når virksomheden forholder sig til anvendelse af data. Derudover kan dataetik komme til udtryk ved at virksomheder beskriver deres dataetiske overvejelser ved konkrete dataanvendelser.

Vejledning i dataetik – kom godt igang

Digitaliseringsstyrelsen vejleder virksomheder i dataetik. Formålet med vejledningen er ikke at definere, hvad der er ”rigtigt eller forkert”, men at hjælpe virksomheder med at udstikke en retning for, hvordan de vil identificere og håndtere dataetiske problemstillinger.

Det er ikke svært at komme i gang med dataetik. De første skridt kan være:

  • Orientere sig på Virksomhedsguidens tema om dataetik her.
  • Hvis man er en lille eller mellemstor virksomhed, kan der søges tilskud til rådgivning omkring dataetik gennem SMV:Digital. Se SMV:Digital puljen ’Digital ansvarlighed: It-sikkerhed og dataetik’ her.
  • Download tjekliste for bestyrelser i digital ansvarlighed her.

Viden om dataetik i store danske virksomheder

I 2021 blev det lovmæssigt bindende, at store virksomheder inkluderer en dataetisk redegørelse i årsrapporten. I publikationen ”Dataetik i store danske virksomheder” (2023) undersøges det, hvordan virksomheder forholder sig til dataetik, hvordan virksomheder forstår dataetik, samt hvorvidt der er forskel på dataetiske politikker på tværs af brancher.

Undersøgelsens hovedpunkter i 2023

  • 84 pct. af store danske virksomheder har forholdt sig til dataetik i 2023.
  • 51 pct. af store danske virksomheder har i 2023 en dataetisk politik.
  • Andelen med en dataetisk politik er uændret fra 2022, hvor 50 pct. af virksomhederne havde en dataetisk politik.
  • 91 pct. af virksomhedernes dataetiske politikker indeholder elementer fra persondataforordningen (GDPR). Samtidig begrunder 53 pct. af de virksomheder, der ikke har en dataetisk politik, det med, at de overholder GDPR.
  • Af de virksomheder, der har en dataetisk politik i 2023, nævner 62 pct. data om medarbejdere i deres politik, og 30 pct. nævner anvendelse af kunstig intelligens i deres politik.
  • Andelen af virksomheder, der forholder sig til dataetik, varierer på tværs af brancher fra 91 pct. i bygge- og anlægsbranchen til 78 pct. i branchen for ejendomshandel og udlejning.
  • Andelen af virksomheder, der har udarbejdet en dataetisk politik, varierer fra 33 pct. i bygge- og anlægsbranchen til 70 pct. i informations- og kommunikationsbranchen.