Brugerrejsen "Bliv digital borger"

Brugerrejsen for unge, der skal i gang med digital kommunikation og kontakt med det offentlige, er blevet analyseret under overskriften ”Bliv digital borger”. En forældreguide på borger.dk, nye og målrettede breve og en kommende kampagne skal hjælpe de unge godt i gang.

Mange unge forstår det digitale, mænd har udfordringer med at forstå, hvad det offentlige er. Når man er 18 år gammel, bliver der begge muligheder og forpligtelser med, mænd allerede inden da stiller det offentlige krav til det unge. Mand skal fx læse sin Digital Post, sidde NemID til at logge i selvbetjeningsløsninger eller have tjek på feriepenge og frikort, når man får et fritidsjob.

Forældre til de unge er et centralt målgruppe i forhold til det nuværende unge, det unge i højeste grad søger hjælp i deres forældre.

status

Der er foretaget til analyse af brugerrejsen ”Bliv digital borger”:

  • En analyse med fokus på de 15-årige
  • En analyse med bredere fokus på 13-18-årige

Analysator med fokus på 15-årige

I 2017 og 2018 blev 15-årige brugerrejse, når de skal i gang med NemID og Digital Post, under navnet ”bliv digital borger” -dokumentet i rapporten, der også er en liste og række forslag til forbedringer af denne brugerrejse. Efterfølgende blev nye kommunikationsprodukter udviklet og langsigtede forbedringsforslag til brugerrejsen, der blev opdateret i arbejdet med at udvikle de næste generationer af Digital Post og NemID (MitID).

Analysator med fokus på 13-18-årige

I 2019 blev de 13-18-årige kontakt med det offentlige skrift i en rapport. Rapporten indeholder en række ideer og forslag til yderligere forbedring af brugerrejsen. En del af dem er bragt videre som input til næste generation af Digital Post. 

En vejledning på borger.dk til forældre blev lanceret ultimo 2019. En kommunikationsskampagne er rettet mod de unge samt en PR-indsats til forældre er under planlægning.