Data er afgørende for statens løsning af kerneopgaven, og i fremtiden vil data være en afgørende driver i forandringen af løsningen af kerneopgaven. Det er derfor afgørende, at myndighederne kan anvende data til at udvikle kerneopgaven ved at give bedre indsigt, mere velinformerede beslutninger og mere effektive processer.
4. Anvende data til udvikling af kerneopgaven
Staten ligger inde med store datamængder. For at udnytte potentialet i dette, skal statens medarbejdere være i stand til at gøre bedre brug af data, eksempelvis for at tage mere velinformerede beslutninger samt skabe bedre processer og i sidste ende en bedre løsning af kerneopgaven. Udvikling af kerneopgaven gennem anvendelsen af data kræver, at medarbejdere:
- Har indsigt i, hvordan data understøtter og kan være med til at udvikle kerneopgaven. Dette gælder både i forhold til at anvende data til en bedre driftsstyring, men også til at udvikle kerneopgaven gennem fx automatisering
- Skaber og efterspørger data og forstår muligheder og begrænsninger i anvendelsen heraf
- Er i stand til at analysere data i forskellige afskygninger, anvende disse til at understøtte beslutningsprocesser samt vurdere kvaliteten af data
- Kan formidle og visualisere dataanalyse som et led i at synliggøre anvendelsen og mulighederne i data
- Er i stand til at identificere og anvende relevante dataanalytiske værktøjer.
5. Skabe overblik over data og dataflow
Staten skal være i stand til at dele data mellem myndigheder, når dette er relevant, således at brugerne ikke skal bruge tid på at indberette de samme oplysninger flere steder og indhente dokumentation for oplysninger, som findes i registre. Dette kræver, at medarbejdere:
- Kender til og forstår den tilgængelige data indenfor myndigheden og i offentlige registre
- Er i stand til at indhente data fra andre myndigheder
- Kan kritisk vurdere muligheder og begrænsninger i dataflow og samkøring af data
- Kan bistå borgere med at få adgang til deres egne data.