For at kunne udvikle gennem digitalisering skal man have kompetencerne til at formulere krav, hvad enten det er igennem kravspecifikationer eller user stories, være i stand til at anvende forskellige udbudsformer og til at gennemføre udbuddene på en sådan måde, at den rigtige leverandør vælges.
1. Formulere user stories, acceptkriterier og kravspecifikationer
Udvikling gennem digitalisering forudsætter, at man kan definere og formulere behov og acceptkriterier i forbindelse med anskaffelsen af nye løsninger. Dette gør sig både gældende i forbindelse med vandfaldsmetoder, hvor organisationer skal kunne udarbejde omfattende kravspecifikationer, samt i agile forløb, hvor det er nødvendigt at kunne udarbejde dækkende og præcise brugerhistorier. Et godt samarbejde med interne og eksterne it-leverandører om nyanskaffelser såvel som videreudvikling stiller krav til, at medarbejderne kan:
- Definere behov samt prioritere mellem disse, i forhold til hvilke der er mest væsentlige for opgaveløsningen
- Formulere krav til en løsning. Dette forudsætter en forståelse for både de juridiske såvel som de strategiske og forretningsmæssige implikationer af kravspecifikationer
- Udarbejde user stories og kravspecifikationer.
2. Anvende, vurdere og gennemføre forskellige udbuds- og kontraktformer
Et værdiskabende samarbejde med leverandører afhænger i høj grad af statens evne til effektivt at anskaffe nye it-systemer indenfor de bedst egnede rammer. Dette kræver:
- Evnen til at identificere den relevante udbuds- og kontraktform og vurdere konsekvenserne af valg heraf
- Evnen til at opstille evalueringskriterier samt udvælge leverandører på baggrund heraf
- Forståelse for udbudsjura og de forretningsmæssige konsekvenser af udbuds- og kontraktform.
3. Vurdere forvaltningsretlige konsekvenser
Det er et grundlæggende krav, at offentlige it-løsninger kan understøtte korrekt anvendelse af den gældende lovgivning, herunder i forlængelse af forvaltningsretlige regler og principper. Dette stiller krav til, at medarbejderne kan:
- Sikre, at opbygningen af it-løsninger understøtter overholdelse af lovgivning
- Udarbejde en forsvarlig og grundig kortlægning og undersøgelse af den lovgivende og de forvaltningsmæssig bestemmelser, der skal indarbejdes i og overholdes af en it-løsning forud for indkøb heraf
- Sikre, at den indledende kortlægning og understøttelse løbende opdateres og ændres i overensstemmelse med de ændringer, der skulle komme i løbet af udviklingsprocessen, og at dette dokumenteres.