Masterclass for ledere – Digital forretningsudvikling

Om kurset

Udbydes kun som internt kursus

Varighed

2 dage
09:00-16:00

Bestil som internt kursus

Målgruppe

Masterclassen er for ledelsesgrupper, og kan rekvireres til en enkelt myndighed eller på tværs af et ministerområde. Masterclassen henvender sig til ledelsesgrupper i statslige myndigheder herunder styregruppedeltagere, gevinstejere, projektejere, ledere fra forretningen og fagområder, der ønsker inspiration, sparring og konkrete værktøjer til, hvordan man som ledelsesgruppe kan skabe rammerne for digital udvikling af kerneforretningen.

Som nøgleaktører for den digitale udvikling inden for jeres faglige ansvarsområde, har I som ledere ansvaret for sætte kursen for jeres organisations digitale udviklingsaktiviteter

I samarbejde med Program for Ledelsesudvikling i Staten tilbyder Statens Digitaliseringsakademi en masterclass i digital forretningsudvikling for ledergrupper.

Udvikling af statslige kerneopgaver via digitalisering kræver, at den enkelte leder og ledergrupper i fællesskab formår at sætte kursen for de digitale udviklingsaktiviteter, og ved hvad der skal til for at komme sikkert i land. Med Masterclass i Digital Forretningsudvikling, får lederne værktøjer og viden til arbejdet.

Masterclassen giver ledergrupper værktøjer til at skabe rammerne for, at jeres organisation kan arbejde målrettet og effektfuldt med digitalisering som grundvilkår for udvikling af kerneopgaven. I bliver med masterclassen klædt på til at støtte medarbejderne i at få tænkt digitalisering tidligt ind i udviklingsinitiativer, samt til at anvende data og ny teknologi som f.eks. generativ AI i udviklingsprocessen.

Ledelsesgruppen får på masterclassen metoder og konkrete værktøjer til at gøre digitalisering til en integreret del af ledelsesdisciplinen. Herunder hvordan man som leder indgår i eller leder styregrupper, der reelt skaber værdi i udvikling og drift af digitale produkter og services. Samtidig får ledelsesgruppen også rig mulighed for at drøfte fælles udfordringer og løsninger på tværs af jeres organisation.

Det får I på kurset

  • Indsigt i strategisk arbejde med digitalisering som motor til at understøtte en effektiv, sikker og brugervenlig udvikling af kerneopgaven
  • Inspiration om de muligheder ny teknologi som fx generativ AI kan tilføre organisationens digitaliseringsindsats
  • Forståelse for, hvordan man skaber de organisatoriske rammer, der bidrager til øget kvalitet af forretningens data, så data kan anvendes effektivt i alle forretningsprocesser på tværs af organisation
  • Værktøjer til at arbejde strategisk med de rammer, det eksisterende systemlandskab giver
  • Viden og redskaber til at indgå i og lede styregrupper, hvor ledere på tværs af organisationen skal samarbejde for at sikre fremdrift i digitale udviklingsaktiviteter
  • Viden og redskaber til at skabe effektive forandringsprocesser i implementeringen af nye løsninger, hvor gevinster realiseres.

Kursusforløb

Overordnet opbygning
Før Dag 1 Mellem Dag 2 Efter

Læse forberedende materiale

Reflektere over egen situation med digital forretningsudvikling

Digitalisering som forudsætning for en mere sikke, effektiv, og brugervenlig offentlig sektor

Refleksionsøvelse i eget ressortområde

Gennemførelse af digitale initiativer

Følge op på egne læringsmål, samt erfaringsudveksle på virtuelt morgenmøde

Kursusprogram

Første kursusdag

Lederens rolle i digital forretningsudvikling

Vi starter med en introduktion til, hvad det vil sige at arbejde med forretningsudvikling i en digital kontekst – hvordan kan digitalisering bruges som motor til at understøtte en effektiv, sikker og brugervenlig udvikling af kerneopgaven. Vi vil arbejde med at forstå egen rolle samt ledelsesteamets ansvar i at sætte de rigtige rammer i egen organisation for at sikre, at digitalisering kan tænkes endnu mere ind, hvor det er relevant i kerneopgaven.

Data som ’driver’ i digital forretningsudvikling

Vi får kendskab til mulighederne i øget databrug og egen rolle i sikring af datakvalitet. Vi ser på forudsætningerne for at understøtte en sikker og effektiv dataforvaltning, der lever op til gældende lovgivning om bl.a. forsvarlig indsamling og brug af data. Endelig arbejder vi med hvordan vi som ledere kan efterspørge og indgå i dialog internt og eksternt om gevinstpotentialer i data som ’driver’ i digital forretningsudvikling i staten.

Legacy – muligheder og begrænsninger i det eksisterende systemlandskab

I dette modul arbejder vi med hvordan man som lederne indgår i strategiske og taktiske drøftelser omkring løbende videreudvikling af de eksisterende løsninger og de legacy udfordringer, der måtte eksistere. Vi inddrager den konkrete situation i egen organisation i overvejelserne om digital forretningsudvikling samt forståelse af, hvordan man som leder kan tage ansvar for at håndtere konkrete udfordringer omkring legacy systemer.

Anden kursusdag

Lederens rolle i udviklingsinitiativer

I dette modul får vi introduktion til faserne i Statens Itprojektmodel og vi arbejder med lederens rolle og ansvar i de enkelte faser herunder, hvordan man kan arbejde agilt inden for statslige rammer. Vi arbejder med lederens rolle og ansvar i styregrupper og samarbejdet med øvrig ledelse på tværs af i egen organisation. Vi vil dykke ned i hvordan, man som faglig leder i staten bedst varetager det ansvar, der ligger hos en for at sikre, at de nye løsninger understøtter forretningens behov og processer. Herunder hvordan man som leder sikrer, et tidligt fokus på gevinstrealisering.

Hold fast i forandringen og gevinsterne

Vi skaber forståelse for egen rolle samt den samlede ledelsesgruppes ansvar i at tilrettelægge og gennemføre effektive forandringsprocesser. Dette sker gennem introduktion til konkrete redskaber til afdække forandringens omfang og identificere de ændringer, der skal foretages i egen organisation for at sikre gevinstrealisering Endelig ser vi på, hvad det kræver af en leder at gennemføre forandringsprocesser og hvad de største faldgruber er, samt hvordan man som leder bedst håndterer de dilemmaer, der typisk opstår i forandringsprocesser.