Projektøkonomi og økonomistyring.
Opbygning af værktøjskasse, der giver deltagerne mulighed for at arbejde med mange typer af projekter og kontrakt- former, herunder ift. den daglige styring af økonomien. Undervisning i bl.a. burn down-metoder, estimate to complete og earned value-beregninger.
Rammebetingelser
Forståelse af rammebetingelser for it-projektledelse i politisk styrede organisationer, fx bevil- lingsregler. Gennemgang af sammen- hængen mellem projekters økonomiske rammer og statens it-projektmodels beslutningspunkter, herunder vedr. risikovurdering og aktstykker for store it-projekter.
Business cases i statens it-projektmodel
Analytisk nedbrydning af projektudgifter til leverancer eller relea- ses, scenarier for opgaveløsningen og dets påvirkning af projektets gevinster. Risikostyring/-afdækning med afsæt i statens it-projektmodel og med fokus på både kontekstuelle og tekniske risici. Derudover fokus på risikopuljen som en måde at øge robusthed.
Leverandørstyring
Indblik i standard- kontrakterne K01, K02 og K03 samt SKI's rammeaftaler og drøftelse af fordele og ulemper. Standardkontrak- terne sammenholdes med økonomi og størrelse samt EU's udbudsregler.
Kunde-leverandørsamarbejde
Rollespil og øvelser med afsæt i dilemmaer fra kursusdeltagernes egne projekter baseret på "kodeks for godt kunde- leverandørsamarbejde" og typiske problemstillinger i samarbejdet om it-projekter.
Forandringsledelse og implementering
Gennemgang af principper og metoder for projektimplementering, inkl. teori, dilemmaøvelser og rollespil. Diskussion af, hvordan forandring ved implementering af nye metoder (fx agil projektledelse eller DevOps) behandles på lige fod med øvrige forandringer i organisationen.
Agile metoder i praksis
Afprøvning af agile metoder på praksisnær case, hvor kursusdeltagerne applicerer læringen i et rollespil på en statslig case, inkl. simulering af samarbejde med leverandører, styregrupper og forskellige interessentgrupper.