Agilitet i staten

Digitaliseringsakademiet nedlægges

Digitaliseringsakademiet nedlægges ved udgangen af 2024. Det betyder, at der fra 1.1.2025 ikke vil blive afholdt kurser. Kalenderfastsatte kurser i 2024 eller kurser, som en myndighed har fået tilbud på, afholdes fortsat.

Kommende kurser

18.-20. nov 2024 Se alle planlagte kurser

Pris og varighed

Varighed: 3 dage, 09:00-16:00
Pris: 7.800 kr. inkl. forplejning
Alle priser er excl. moms

Tilmeld i CAMPUS

Tilmeld (single sign-on)Tilmelding uden single sign-on

20% kollegarabat

Statens Digitaliseringsakademi tilbyder en kollega-rabat på udvalgte kurser, som afholdes i 2024, herunder Digital forretningsudvikling i staten. Tilmeld dig sammen med en kollega på kurset, så får I begge 20% rabat på deltagerprisen. Kollegarabatten tildeles parvis.

Oplever du, at de statslige rammer udfordrer de agile metoder og principper i dagligdagen?

Kurset klæder dig på til at få de agile værktøjer til at fungere i en statslig hverdag. Det er bygget op omkring øvelser, eksempler og best practice-cases fra statslige myndigheder.

Kurset giver dig

  • Færdigheder, der gør dig i stand til aktivt at indgå i og forstå, hvordan agile metoder kan anvendes i staten
  • Forståelse for hvordan de agile metoder kan anvendes inden for rammerne af statens it-projektmodel
  • En værktøjskasse til at indgå i det agile team, navnlig indsigt i det agile manifest, de agile metoder og de agile roller
  • Indblik, der gør dig i stand til at sparre med og give feedback til kolleger om overgangsproblematikker og opgavevaretagelsen i et agilt setup

Hvem er kurset for?

Kurset er for dig, der allerede er fortrolig med agilitet eller har opnået en agil certificering, men som oplever udfordringer med at arbejde agilt inden for de statslige rammer. Det er for dig eller jer, som står på tærsklen til en agil transformation, eller dig som måske allerede arbejder i et agilt team eller i en agil organisering.
Du arbejder typisk i en myndighed, som har erkendt et behov for at øge det agile modenhedsniveau. Kurset henvender sig altså kort og godt til dig, som vil have skærpet din evne til at indgå i en agil organisering i staten med de dertilhørende principper, metoder og værktøjer, som følger med.

Forberedelse

Forud for kurset skal du gennemføre e-læringskurset "Start din agile rejse: Introduktion til agil projektledelse". Dette vil give dig en forsmag på den agile tankegang og introducere dig for de begreber og metoder, der gennemgås i undervisningen.

Link til e-læringskurset (single sign-on)
Link til e-læringskurset (uden single sign-on)

Kursusprogram

Første kursusdag

Agile metoder og roller

Velkommen og introduktion

  • Præsentation af undervisere og kursusformål.
  • Afklaring af vidensniveau blandt deltagerne.

Agile principper og mindset

  • Forståelse for de agile principper, det agile mindset og det agile manifest.
  • Refleksion over, hvilke agile principper der er vigtige i deltagernes egne kontekster.
  • Forståelse for Kanban-metodens anvendelighed.

Agile metoder: Kanban

  • Demonstration af, hvordan man kan sikre optimal udnyttelse af kapacitet i et team.
  • Erfaring med at bygge et Kanban-board.
  • Forståelse for Scrum-metodens anvendelighed.

Agile metoder: Scrum

  • Praktiske eksempler på, hvornår det giver mening at anvende Scrum, og hvornår det ikke gør.
  • Dialog omkring, hvordan metodens artefakter og ceremonier kan benyttes og tilpasses til deltagernes arbejde.
  • Forståelse for de agile teamroller og deres ansvarsområder samt opgaver.

Agile teamroller

  • Praktiske eksempler på, hvilke udfordringer man typisk støder på med rollerne, og hvordan de kan løses på baggrund af undervisernes egne erfaringer.
  • Indsigt i, hvordan samspillet mellem de traditionelle roller i staten og de agile roller kan se ud.
  • Retrospective hvor der reflekteres over dagen.

Afrunding

  • De vigtigste læringspunkter fra dagen omdannes til en handlingsplan, som kan fungere som startskuddet på deltagernes agile rejse.

Tak for i dag

  • Eventuelt udestående spørgsmål besvares.
Anden kursusdag

Styring af lovgivning, indkøb og andre krav i et agilt setup

Velkommen til dag 2

  • Opsamling på læring fra dag 1.
  • Gennemgang af tilpasninger på baggrund af retrospective fra dag 1.

Lovgivning og indkøb

  • Forståelse for, hvordan arbejder agilt ved indkøb og når man er underlagt bestemte love
  • Konkrete eksempler på cases om agil lovgivning i staten.
  • Indsigt i metoder for udvælgelse af en agil leverandør og budgettering i et agilt setup i staten.

Fra kravsspecifikation til backlog

  • Forståelse for nedbrydning af krav til features og user stories og disses acceptkriterier. 
  • Erfaring med formulering af user stories baseret på deltagernes egne opgaver. 
  • Forståelse for omstillingen fra projekt (plandrevet) til produkt (værdidrevet). 
  • Forståelse for Minimum Viable Product og diskussion af udfordringer med MVP’er
  • Dialog omkring deltagernes udfordringer med den agile tilgang i staten.

Agil kravstyring

  • Forståelse for estimering og prioritering af opgaver i et agilt setup
  • Konkrete metoder og værktøjer som deltagerne kan bruge til at estimere og prioritere deres eller teamets opgaver.

Agile teamroller

  • Praktiske eksempler på, hvilke udfordringer man typisk støder på med rollerne, og hvordan de kan løses på baggrund af undervisernes egne erfaringer.
  • Indsigt i, hvordan samspillet mellem de traditionelle roller i staten og de agile roller kan se ud.
  • Retrospective hvor der reflekteres over dagen.

Afrunding

  • Retrospective hvor der reflekteres over dagen.
  • De vigtigste læringspunkter fra dagen omdannes til en handlingsplan, som kan fungere som startskuddet på deltagernes agile rejse.

Tak for i dag

  • Eventuelt udestående spørgsmål besvares.
Tredje kursusdag

Håndtering af it-projekter og statslige interessenter

Velkommen til dag 3

  • Opsamling på læring fra dag 2.
  • Gennemgang af tilpasninger på baggrund af retrospective fra dag 2.

Statens it-projektmodel

  • Forståelse for kravene til it-projekter i staten.
  • Indblik i de fire faser i statens it-projektmodel.
  • Casemateriale om agile projekter i staten, der benyttede projektmodellen.

Interessenthåndtering

  • Forståelse for hvordan interessentlandskabet differentierer i et traditionelt og et agilt setup
  • Håndtering af typiske interessentdilemmaer som deltagerne kan støde på i deres arbejde.

Afrapportering og måling

  • Forståelse for den agile tilgang til afrapportering og måling.
  • Undervisernes best practices og anbefalinger til brugbare agile målinger.
  • Konkrete metoder og værktøjer som deltagerne kan bruge til at måle deres egne agile initiativer.

Netværksgrupper

  • Dannelse af netværksgrupper på tværs af kurset baseret på temaer, der udspringer af handlingsplanerne.
  • Tidslinje over fremtiden med netværksgrupperne.

Afrunding

  • Evalueringsskema udfyldes og feedback udveksles.
  • De vigtigste læringspunkter fra de tre dage opsummeres til deltagernes individuelle takeaways

Tak for i dag

  • Eventuelt udestående spørgsmål besvares.